معرفی کارت‌های گرافیکی

کارت گرافیک یکی از اصلی‌ترین بخش‌های کامپیوتر است که نقش مهمی در نمایش تصاویر مختلف، آیکون‌های ویندوز و دیگر المان‌های گرافیکی بر روی صفحه‌نمایش دارد. این کارت کار نمایش تصویر را از طریق تبدیل داده‌های ورودی CPU به داده‌های قابل‌فهم برای مانیتور انجام می‌دهد. با خواندن این مقاله شما با انواع کارت‌های گرافیک آشنا خواهید شد و برخی مدل‌های مناسب برای کاربردهای مختلف را خواهید شناخت.

انواع کارت گرافیک از نظر قرار گرفتن بر روی مادربرد

کارت‌های گرافیک را از این نظر می‌توان به دو دسته کارت گرافیک آنبرد یا مجزا تقسیم‌بندی کرد. در گرافیک آنبرد کارت گرافیک و CPU هردو روی یک تراشه قرار دارند و از همدیگر مجزا نیستند. کامپیوترهایی که از این نوع گرافیک استفاده می‌کنند معمولا قدرت گرافیکی خیلی بالایی نداشته و قابلیت ارتقای گرافیک را فراهم نمی‌کنند. در نوع دوم، شما یک کارت گرافیک جداگانه بر روی مادربرد خواهید داشت که مستقل از CPU کارهای گرافیکی سیستم را مدیریت می‌کند. این ویژگی به کامپیوتر شما قدرت گرافیکی بسیار بالاتر و قابلیت ارتقا می‌بخشد.

اما سوال اینجاست که لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهایی با گرافیک آنبرد بهترند یا مجزا؟ پاسخ این سوال بستگی به کاری دارد که با کامپیوترتان انجام می‌دهید. اگر کامپیوتر را برای انجام کارهای معمولی نظیر تماشای فیلم، جست‌وجو در وب یا انجام پروژه‌هایی که نیاز به گرافیک ندارند خریداری می‌کنید، نوع آنبرد برای نیاز شما کافی است. اما اگر یک گیمر یا ویرایش کننده تصاویر و ویدیوها، طراح یا انیمیشن‌ساز هستید بهتر است به سراغ نوع مجزا بروید.

معرفی انواع کارت‌های گرافیک مناسب سیستم مناسب بازی

انتخاب یک کارت گرافیک مناسب سیستم مناسب بازی کار بسیار دشواری است. برای انتخاب این کارت باید معیارهای مختلفی را در نظر بگیرید. اولین و مهم‌ترین این معیارها میزان هزینه‌ای است که می‌خواهید صرف کنید. در میان کارت‌های گرافیک مناسب بازی می‌توان رنج قیمتی گسترده‌ای را یافت. بسته به اینکه قصد نصب کدام بازی را دارید و سیستم و مانیتور شما تا چه میزان وضوح تصویر را پشتیبانی می‌کنند می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. فراموش نکنید که گرافیک بازی‌های ۲۰۲۰ بسیار پیشرفته بوده و حجم آن‌ها بالاست. بنابراین پیش از اقدام به خرید کارت گرافیک مطمئن شوید که دیگر بخش‌های سیستم شما ظرفیت نصب این بازی را دارند. 

معرفی انواع کارت‌های گرافیک مناسب گرافیست‌ها

آنچه در یک کارت گرافیک مناسب گرافیست‌ها مهم است سرعت و قدرت پردازشی آن است. تصور کنید که در حال ویرایش یک عکس در نرم‌افزار فتوشاپ هستید و قصد دارید فیلترهای مختلف را روی عکس اعمال کرده و مناسب‌ترین آن‌ها را انتخاب کنید. اگر کارت گرافیک شما نتواند در مدت‌زمان کوتاهی پیکسل‌های تصویر را پردازش کرده و فیلترها را روی آن‌ها اعمال کند، نه تنها وقت زیادی تلف می‌شود بلکه نهایتا خسته شده و بدون نتیجه کار را رها می‌کنید.

اگر به‌عنوان یک گرافیست، طراح بازی‌های کامپیوتر، تدوینگر یا انیمیشن‌ساز قصد خرید کارت گرافیک را دارید، قدرت پردازشی آن را جدی بگیرید. به‌علاوه فراموش نکنید که تنها ارتقای کارت گرافیک کافی نیست. اگر شما مقدار زیادی هزینه کرده و پرقدرت‌ترین کارت گرافیک را خریداری کنید، تا زمانی که سیستمتان دارای مانیتور و باس‌های قدیمی است قدرت آن به هیچ دردی نمی‌خورد. بنابراین برای نتیجه بهتر باید همه سیستم را ارتقا دهید. 

در هنگام خرید کارت گرافیک چه نکاتی را باید در نظر بگیریم؟

همان‌طور که حتما تا اینجا متوجه شده‌اید مهم‌ترین معیار پیش از خرید کارت گرافیک مشخص کردن نیازهای شماست. شما باید بدانید که دقیقا چرا یک کارت خریداری می‌کنید. علاوه بر آن باید مدت‌زمانی که قصد استفاده از آن را دارید نیز مشخص کنید. درواقع منظور از مدت‌زمان این است که آیا شما به زودی آن را ارتقا می‌دهید یا قصد دارید تا چند سال از آن استفاده کنید. پاسخ به دو سوال حیاتی چرا؟ و تا کی؟ می‌تواند مسیر اصلی شما را مشخص کند. پس از آن با توجه به فاکتورهای زیر می‌توانید مناسب‌ترین گزینه را پیدا کنید.

– مقدار حافظه رم

اندازه حافظه رم در انتخاب کارت‌های گرافیک دارای اهمیت است اما نه به‌اندازه‌ای که تنها معیار خرید باشد. مقدار این حافظه زمانی مهم خواهد شد که شما قصد مونتاژ فیلم‌های کیفیت بسیار بالا یا انجام بازی‌های ۴K را داشته باشید. اگر تنها با استفاده از یک مانیتور بازی می‌کنید و وضوح تصویر ۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ برایتان کافی است، بهتر است مقدار حافظه رم را به آخر چک‌لیست خود منتقل کنید. برای مطالعه بیشتر درباره انواع رم به مقاله آشنایی با رم‌های ddr  مراجعه نمایید.

– پهنای باند

پهنای باند یک کارت گرافیک نشان می‌دهد که این کارت در یک ثانیه به چه مقدار حافظه‌ای دسترسی دارد. این موضوع نشان می‌دهد که کارت گرافیک شما از طریق چند خط به حافظه متصل است و در زمان واحد چه میزان اطلاعاتی را می‌تواند برداشت کند. مقدار پهنای باند معیار به مراتب مهم‌تری از اندازه حافظه رم است. البته باید توجه کنید که سایر بخش‌های سیستم شما نظیر مانیتور نیز توانایی دریافت این حجم از اطلاعات در یک زمان واحد را داشته باشند.

– ویژگی‌های سیستم

در این متن بارها و بارها تاکید کردیم که از خرید کارت‌های گرافیک نامتناسب با سیستم خود به شدت پرهیز کنید. این کار مشابه این است که برای یک اتاق ۶ متری فرشی ۱۲ متری بخرید. هرچقدر که این فرش دارای کیفیت خوبی باشد برای پهن کردن آن در اتاق باید نصفش کنید. کارتی که از سایر قسمت‌های سیستم شما یک سر و گردن بالاتر باشد هیچ مزیتی برای شما نخواهد داشت. چرا که قدرت این کارت محدود به ظرفیت قطعاتی می‌شود که با آن در ارتباط هستند.

– استفاده از چند کارت گرافیک

اگر به اسلات‌های کیس کامپیوتر خود دقت کرده باشید، ممکن است متوجه وجود بیشتر از یک اسلات برای نصب کارت حافظه شده باشید. این ویژگی در برخی کامپیوترها فراهم شده اما لزوما به این معنا نیست که قدرت گرافیکی آن را چند برابر خواهد کرد. استفاده از دو کارت گرافیک به صورت هم‌زمان نهایتا ۵۰ درصد کارایی سیستم شما را، نسبت به زمانی که از یک کارت استفاده می‌کنید، بهبود خواهد داد. این میزان با بیشتر شدن تعداد کارت‌ها کمتر نیز خواهد شد. از طرف دیگر استفاده از چند کارت گرافیک به صورت هم‌زمان می‌تواند باعث ایجاد ناهماهنگی میان کارت‌ها و مصرف برق بیشتر بدون نتیجه معینی شود.

– ابعاد و مشخصات

پیش از خریدن کارت بهتر است مشخصات محل قرارگیری آن را به طور کامل یادداشت کنید. طول و عرض، ولتاژ تغذیه، تعداد پین‌ها، توان تولیدی منبع تغذیه و نوع اسلات از مواردی است که باید هنگام خرید به فروشنده گوشزد کنید در غیر این صورت شما می‌مانید و یک کارت گرافیک چند میلیونی که هیچ جایی در سیستم شما ندارد. البته در چنین مواردی راه‌حل ارتقای دیگر بخش‌های سیستم است. اما ممکن است امکان این کار وجود نداشته باشد یا هزینه‌های زیادی برای شما ایجاد کند.

– سیستم‌های خنک‌کننده

اگر به جدول‌های ارائه‌شده در بخش‌های قبلی توجه کرده باشید، افزایش قدرت کارت‌های گرافیک باعث افزایش توان مصرفی آن‌ها می‌شود. همین امر می‌تواند باعث گرم شدن بیش از حد خود کارت و قطعات متصل به آن شده و درنهایت آن‌ها را ذوب کند. برای جلوگیری از وقوع این حادثه لازم است تهویه‌ای مناسب برای کارت خود فراهم کنید. برخی از کارت‌های گرافیک بر روی خود خنک‌کننده‌هایی دارند و نگرانی شما را برطرف می‌سازند. توجه کنید که این خنک‌کننده‌ها خود می‌توانند باعث مشکل شوند. چرا که گرما را به داخل کیس منتقل می‌کنند و اگر کیس شما دارای فن پرقدرتی نباشد دیگر قطعات نیز آسیب می‌بینند و بنابراین بهتر این کارت‌هایی را خریداری کنید که تهویه آن‌ها گرما را به طور مستقیم به خارج از گیت منتقل می‌کند.

مزایای کارت گرافیک آنبرد

کارت‌های گرافیک اختصاصی همواره دارای یک فن اختصاصی هستند. از این موضوع می‌توان نتیجه گرفت که این کارت‌های گرافیک گرمای بیشتری را نسبت به کارت گرافیک آنبرد تولید می‌کنند. بنابراین باید انرژی زیادی برای خنک شدن این کارت‌ها مصرف شود. این در حالی است که با استفاده از کارت گرافیک آنبرد شما به سادگی می‌توانید مصرف برق خود را کاهش دهید.

همچنین قیمت کارت‌های گرافیک آنبرد نیز نسبت به سایر رقبای خود ارزان‌تر بوده و به‌صرفه‌تر است. هر چند در ا بازار نیز محصولاتی هستند که با قیمت خود باعث بلند شدن دود از کله شما می‌شوند. اما بیشتر کارت‌های گرافیک آنبرد در دسته کارت‌های گرافیک ارزان‌قیمت و در بازه ۱۰ تا ۱۰۰ دلار قرار می‌گیرند.

سخن پایانی

کیفیت کارت‌های گرافیک مهم‌ترین عامل برای لذت بردن شما از تصاویری است که بر روی صفحه‌نمایش کامپیوترتان نشان داده می‌شود. هرچند که بخشی از این کیفیت به نوع صفحه‌نمایش نیز برمی‌گردد اما اگر از کارت‌های گرافیک متناسب با قدرت نمایشگر استفاده کنید، تصویری واضح و شفاف خواهید دید.

توصیه می‌کنیم پیش از اینکه به سراغ خرید کامپیوتر بروید نیاز خود را مشخص کنید. اگر تنها هدف شما از خرید کامپیوتر استفاده از نرم‌افزارهای آفیس یا پرینت و اسکن کردن است، نیازی به دانستن مشخصات کارت گرافیک نخواهید داشت. به عبارت بهتر کارت‌های گرافیک آنبرد می‌توانند به سادگی از پس انجام انواع کارهای اداری برآیند. زیرا این نوع از برنامه‌های نیاز به قدرت گرافیکی خاصی نداشته و پردازش آن‌ها آسان است. اما اگر قرار است به یک گیمر یا گرافیست حرفه‌ای تبدیل شوید، حتما درباره قدرت و ویژگی‌های آن تحقیق کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *