مزایای استفاده زیرو کلاینت در سازمان ها

 

زیرو کلاینت (Zero-client) یک دستگاه کامپیوتری می‌باشد که کاملاً وابسته به سرور  مرکزی است. این دستگاه هیچ بخشی از سیستم‌عامل، برنامه‌ها و داده‌ها را درون خود ندارد و تمامی عملکردهای خود را از طریق ارتباط شبکه با سرور انجام می‌دهد. ویژگی فوق باعث می‌شود که زیرو کلاینت‌ها نیاز به پردازش و ذخیره‌سازی داخلی کمتری داشته باشند و به‌سادگی قابل‌مدیریت و پشتیبانی باشند.

زیرو کلاینت‌ها از پروتکل‌های مختلفی برای ارتباط با سرور استفاده می‌کنند، از جمله پروتکل‌های مانند VMware Horizon View، Citrix XenDesktop و Microsoft Remote Desktop Services (RDS) و…. . از دیگر مزایای زیرو کلاینت‌ها می‌توان به صرفه‌جویی در انرژی، کاهش نویز و گرمای و امکان دسترسی از راه دور به سرورها اشاره کرد. همچنین با استفاده از زیرو کلاینت‌ها، می‌توان به طور متمرکز  محدودیت‌های امنیتی را اعمال کرده و از اطلاعات حساس سازمان در برابر هک و افشای آن‌ها جلوگیری نمود. در این متن، به بررسی بیشتر مزایا و معایب زیرو کلاینت می‌پردازیم و اثرات مثبت و منفی آن را بر سازمان‌ها و کاربران بررسی می‌کنیم.

 

امنیت بالا: یکی از مزایای بزرگ زیرو کلاینت‌ها ایجاد امنیت بالا در سازمان‌ها است. زیرا تمامی داده‌ها و اطلاعات در سرور مرکزی ذخیره می‌شوند و برای دستگاه‌های زیرو کلاینت به‌صورت رمزنگاری شده ارسال می‌شوند و هیچ اطلاعاتی روی دستگاه زیرو کلاینت نگهداری نمی‌شود. ویژگی فوق باعث کاهش خطر نفوذ و امنیت اطلاعات را بهبود می‌بخشد. در واقع زیرو کلاینت‌ها به‌عنوان یک رابط بین کاربر و سرور عمل می‌کنند و اطلاعات حساس را در سرورها ذخیره و پردازش می‌کنند که باعث افزایش امنیت زیرساخت می‌شود؛ زیرا با این روش کاربران نیازی به ذخیره اطلاعات حساس در دستگاه فردی خود ندارند.

 

مدیریت مرکزی: استفاده از زیروکلاینت‌ها باعث سهولت در مدیریت سیستم‌ها می‌شوند. به دلیل اینکه بیشتر عملیات مربوط به نصب، به‌روزرسانی، امنیت، پشتیبانی و مدیریت، در سرورها انجام می‌شود، مدیران آی تی به راحتی می‌توانند این عملیات را انجام دهند و نیازی به ارتباط مستقیم با زیروکلاینت ها نخواهند داشت. این امر موجب کاهش هزینه‌ها و زمان صرف شده برای مدیریت سیستم‌ها می‌شود.

 

هزینه کاهش یافته: زیروکلاینت‌ها هزینه‌های نگهداری و به‌روزرسانی سخت‌افزار را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهند. چرا که دستگاه‌های زیروکلاینت کمترین توان پردازشی و حافظه داخلی را نیاز دارند و بزرگترین بار پردازشی و ذخیره‌سازی را به سرورها می‌سپارند.

 

بهره‌وری انرژی: زیروکلاینت‌ها از توان مصرفی کمتری نسبت به پی سی ها استفاده می‌کنند. این امر باعث کاهش مصرف انرژی و کاهش هزینه‌های برق می‌شود و همچنین می‌تواند به حفظ محیط زیست کمک کند.

 

به‌روزرسانی آسان: با استفاده از زیروکلاینت، به‌روزرسانی نرم‌افزارها و برنامه‌ها روی سرورها صورت می‌گیرد. به همین دلیل هر کاربر نیازی به دانلود و نصب جداگانه به‌روزرسانی برنامه ها در دستگاه‌ خود ندارند. این امر به مدیران آی تی اجازه می‌دهد که به راحتی و به طور همزمان نسخه‌های جدید برنامه ها را بر روی تمامی زیروکلاینت اعمال کنند.

 

برند هترون تنها تولیدکننده زیرو کلاینت‌های داخلی در ایران، تمامی مزایای کاربردی و مهم این محصول را با قیمتی مناسب در بر دارد.

زیرو کلاینت هترون باقدرت و کیفیت بالای خود قابل‌رقابت با نمونه‌های خارجی روزبازار می‌باشد، همچنین دارای یک سال گارانتی فورتیم و ۵ سال خدمات پس از فروش می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *