معرفی پردازنده های اینتل

Cpu، مرکز اصلی پردازش‌های کامپیوتر، در سرعت وب‌گردی، بازی و ویرایش تصاویر و … تاثیر بسزایی دارد. البته هرچه سرعت پردازنده بیشتر، مصرف برق آن نیز بیشترمی‌شود.  توان و سرعت CPU از نظر سخت افزاری به تعداد هسته‌های پردازنده،سرعت پردازنده، cpu cache  و از لحاظ تکنولوژی به turbo boost  و hyper-threading بستگی دارد. از دیگر عوامل موثر بر سرعت پردازنده؛ لیتوگرافی است که براساس فاصله بین اجزای تشکیل‌دهنده‌ی پردازنده مشخص می‌گردد.  لیتوگرافی کمتر، نشان‌دهنده‌ی وجود تعداد بیشتری ترانزیستور با فاصله کم در تراشه CPU می‌باشد که سرعت انتقال و گرما را افزایش می‌دهد.  در نسل های مختلف پردازنده های اینتل شاهد کاهش لیتوگرافی به منظور بهبود عملکرد پردازنده ها هستیم.

پردازنده های اولیه به دلیل تک هسته‌ای بودن تنها قادر به انجام یک دستور در یک واحد از زمان بودند اما امروزه پردازنده‌ها ۲ تا ۸ هسته دارند که هر کدام حداقل میتوانند یک دستور را پردازش کنند، در نتیجه هرچه تعداد هسته‌ی پردازنده‌ها بیشتر باشد سرعت عملیاتی پردازنده نیز بیشتر است.در تکنولوژی hyper-threading دو هسته مجازی در هر هسته شبیه‌سازی می‌شود که به این ترتیب امکان اجرای هم‌زمان دو دستور در یک هسته را فراهم میکند.

پردازنده های اینتل شامل Celeron, Pentium و  Core میشود که در ادامه به بررسی نسل‌های مختلف پردازنده‌های مشهور سری core i بر اساس معماری ساخت آنها می‌پردازیم.

  • نسل اولNehalem

درسال ۲۰۰۸ معماری Nehalem با لیتوگرافی ۴۵ نانومتر وارد بازار شد، در این سری از پردازنده‌ها cache L1, L2, L3  به ترتیب ۶۴KB, 256KB , 4MB-12MB میباشند.

  • نسل دوم Sandy Bridge

نسل دوم در سال ۲۰۱۱ به بازار معرفی شد. لیتوگرافی آن ۳۲ نانومتر می‌باشد. در این نسل از پردازنده cache L1 و L2 مانند  Nehalemمیباشد تنها تفاوت با نسل قبلی در L3 میباشد که بصورت طبیعی از ۱MB  الی ۸MB می‌باشد.

  • نسل سوم Ivy Bridge

در سال ۲۰۱۲ این نسل از پردازنده ها با لیتوگرافی ۲۲ نانومتر روانه بازار شد. سریع تر از سری‌های قبل بوده و ۲۵% الی ۶۸% درصد عملکرد آن نسبت به Sandy Bridge بهبود یافته است و در عین‌حال ۵۰% کمتر انرژی مصرف می‌کند.

  • نسل چهارم Haswell

درسال ۲۰۱۳ به بازار معرفی شد. لیتوگرافی آن ۲۲ نانومتر، Cache L3 آن ۲MB-45MB  و بهبود عملکرد آن نسبت به نسل قبلی ۳% تا ۸% می‌باشد و علاوه بر قابلیت‌های نسل قبل از سوکت LGA1150,BGA 1364, LGA 2011-3 پشتیبانی می‌کند.

  • نسل پنجم Broadwell

در سال ۲۰۱۴ وارد بازار شد. لیتوگرافی آن به ۱۴ نانومتررسیده که این نسل از پردازنده را بسیار کم مصرف کرده و همچنین به دلیل کم شدن اندازه ترانزیستورها خیلی هم کوچک‌تر شده است. یکی دیگر از مزیت های این نسل توان گرافیکی آن است.

  • نسل ششم  skylake

در سال ۲۰۱۵ روانه بازار شد، لیتوگرافی آن ۱۴ نانومتر است .از دیگر ویژگی‌های این پردازنده پشتیبانی از DDR3, DDR4  و PCIe 3.0  پشتیبانی میکند.

  • نسل هفتم Kaby Lake

در سال ۲۰۱۶ معرفی شد، لیتوگرافی آن ۱۴ نانومتر است. گرافیک این نسل بهبود یافته به صورتی که از کیفیت تصویر ۴k و گرافیک‌های سه بعدی پشتیبانی می‌کند.

  • نسل هشت– Coffee Lake

در سال ۲۰۱۷ نسل جدید پردازنده های اینتل باز هم با لیتوگرافی ۱۴ نانومتری به بازار معرفی شد. در نسل های قبلی core i3 تنها دو هسته داشت اما در نسل هشتم  coffee lake چهار هسته دارد، مدل core i5  و core i7 نیز شش هسته‌ای هستند،

  • نسل نهم – Coffee Lake Refresh

در اواخر سال ۲۰۱۸ اولین پردازنده‌های نسل نهم به بازار عرضه شدند. از مهمترین تغییرات این نسل، رفع مشکلات و ایرادات موجود در طراحی برای مقابله با  Meltdown و Spectre بودند. در Coffee Lake R اولین بار پردازنده‌های سری Core i9 برای سیستم‌های دسکتاپ با ۸ هسته اصلی نیز معرفی شدند.

  • نسل دهم – Comet Lake و Ice Lake

پردازنده‌های نسل ۱۰ اینتل، مشابه نسل‌های قبل از ساختار ۱۴ نانومتری استفاده می‌کند در این نسل از پردازنده های اینتل با استفاده از معماری پیشرفته و بهبود چشمگیر قابلیت‌های نسل ۹، امکان اجرای بازی‌های رایانه‌ای را با جزئیات بیشتر و در فریم‌های بالاتر فراهم می‌کنند.

نحوه نامگذاری cpuاولین کلمه در اسم پردازنده برند cpu است.

بخش بعدی معرف سری پردازنده از قبیل i3,i5,i7  و …می‌باشد. تفاوت پردازنده‌های سری core i3, core i5 و core i7 در این است که i3 دو هسته‌ای و  پردازنده‌‌های دیگر دو یا چهار هسته‌ای هستند. سری i3 کم ترین سرعت و i7 بیشترین سرعت را دارد. سری i5  پردازنده های اینتل مناسب استفاده روزانه برای موارد غیر از گرافیکی، مهندسی و بازی است. i5 و i7 از تکنولوژی  turbo boost و  hyper- threading  پشتیبانی می‌کند.

بعد از خط تیره اولین عدد معرف نسل پردازنده های اینتل است که در بالا مفصل توضیح داده شد. ادامه آن شماره اختصاصی  sku می‌باشد. (sku بالاتر در هر نسل، به معنی توان پردازشی بیشتر خواهد بود.)

بخش بعدی نشان‌دهنده product line پردازنده می‌باشد که میزان انرژی مصرفی پردازنده، را نشان می‌دهد. حرف F: عدم استفاده از گرافیک مجتمع IGPU

  • حرف H: نشان‌دهنده پردازنده گرافیکی قدرتمند- مناسب برای Gaming و Workstation
  • حرف K: نسخه قدرتمندUnlock  (با امکان اورکلاک)
  • حرف Q: چهار هسته‌ای بودن (Quad Core)
  • حرف S: توان اجرایی کمتر در ازاء طول عمر بیشتر
  • حرف T: مصرف بهینه ( تمرکز بر کاهش مصرف)
  • حرف U: کم‌مصرف‌بودن – مصرف حدود ۱۵ وات (Ultra low power)
  • حرف Y: بسیار کم‌مصرف (یک سوم سری U)

1 دیدگاه برای “معرفی پردازنده های اینتل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *