حافظه پنهان یا CPU CACHE

حافظه پنهان یا CPU CACHE چیست؟
حافظه سیستم‌های کامپیوتری براساس عملکرد و سرعت بازیابی اطلاعات به ترتیب به سه دسته HARD ,RAM و Cache تقسیم میشود. پردازنده‌های امروزی، میتوانند حجم زیادی از اطلاعات را در ثانیه پردازش کنند. برای این منظور CPU باید بسیارسریع به حافظه، دسترسی داشته باشد. این تبادل اطلاعات به کمک Cpu Cache انجام میشود. Cache جزئی از CPU است و از نظر محل قرارگیری، در نزدیک‌ترین مکان به CPU می‌باشد، تا زمان تاخیر یا Latency کمتری داشته‌باشد.
حافظه پنهان یا Cpu Cache، حافظه‌ای بسیار سریع از نوع SRAM (Static Random Access Memory ) می‌باشد که با استفاده از الگوریتم‌های پیچیده دیتای مورد نیاز پردازنده را پیش‌بینی و در خود ذخیره میکند. اگر CPU اطلاعات مورد نیاز خود را در Cache پیدا کند. اصطلاحا Cache Hit گفته میشود درغیر اینصورت Cache Miss اتفاق افتاده که باعث می‌شود پردازنده به حالت انتظار برود تا اطلاعات مورد نیازش از حافظه رم به Cache آورده‌شود. در پردازنده‌های سریع و رده بالا مقدار Cache Hit از ۹۹ تا ۱۰۰ درصد است.
براساس سرعت و ظرفیت Cache در سه سطح مختلف قرار میگیرد:
– (L1 (Level 1 : به دلیل اینکه در تراشه CPU ساخته شده،به عنوان cache اصلی سیستم شناخته شده است. دارای بالاترین سرعت کمترین ظرفیت ( بین ۲۵۶KB تا ۱MB ) است. شامل دو بخش دستوری و اطلاعات میباشد.
– (L2 (Level 2 : همانند L1 در داخل پردازنده تعبیه شده، ظرفیت آن بین ۲۵۶KB تا ۸MB میباشد.
– (L3 (Level 3 :این لایه بر روی مادربورد و بین ram و لایه دوم قرار میگیرد، برخلاف L1 و L2 لایه ای مشترک بین تمام هسته‌ها می‌باشد. ظرفیت این لایه بین ۴MB تا ۵۰MB است و به دلیل اینکه در پایین‌ترین سطح قرار دارد سرعت آن به مراتب کمتر از لایه‌های بالایی است.

برای مطالعه بیشتر درباره پردازنده‌های کامپیوتر به مقاله دیگر ما با عنوان پردازنده کامپیوتر مراجعه نمایید.