آشنایی با انواع سیستم های کامپیوتری : مزایا و معایب آنها

این روزها که کسب و کارها به سمت آنلاین بودن رفته‌اند و بازار خرید و فروش اینترنتی رونق گرفته‌است، داشتن یک سیستم کامپیوتری مناسب برای کسب و کار و حتی مصارف خانگی از اهمیت بالایی برخوردار است. سیستم‌های کامپیوتری به چند دسته‌بندی مختلف از جمله کامپیوترهای رومیزی بزرگ، کامپیوترهای کوچک (مینی‌پی‌سی)، آل‌این‌وان‌ها، لپ‌تاپ‌ها، تبلت و کامپیوترهای جیبی تقسیم می‌شوند که هرکدام دارای مزیت‌ها و محدودیت‌هایی هستند.

اگر برای خرید به بازارهای کامپیوتری سر زده باشید با تنوعی از سیستم‌های کامپیوتری روبه‌رو شده‌‌اید. در صورتی که آگاهی کافی نداشته ‌باشید، ممکن است با شنیدن صحبت‌های فروشنده، راضی به خرید سیستمی بشوید که نه تنها برای شما مناسب و کارآمد نیست بلکه هزینه زیادی هم برای شما داشته است.

ما در این مقاله به بررسی و مقایسه ویژگی‌های هر کدام از این سیستم‌های کامپیوتری پرداخته‌ایم، پس اگر به دنبال خرید کامپیوتر اداری یا شخصی هستید این مقاله برای شما مناسب است.

کامپیوترهای رومیزی – desktop computer

سیستم های کامپیوتری - کامپیوتر رومیزی

کیس‌های کامپیوتر قدیمی و بزرگ که سال‌هاست در بازار عرضه می‌شوند و مورد استفاده در محل کار، منزل و … هستند. این دسته از کامپیوترها به نام PC شناخته شده  و دارای مزایا و معایبی هستند که قبل از خرید و پرداخت هزینه بالایی که دارند، باید درنظر داشت.

از مزیت‌های کیس‌های بزرگ، می‌توان به داشتن  فضای کافی در آنها  و در نتیجه امکان اضافه کردن و ارتقاء رم، هارد ،cpu  و همچنین DVD Writer و…. اشاره کرد. همچنین از دیگر نکاتی که می‌توان به عنوان مزیت به آن اشاره‌ کرد آزادی در انتخاب قطعات مناسب، برای هدف کاربری خود است.

از طرفی توان پردازشی این کامپیوترها در مقایسه با سایر کامپیوترها بالاتر است و برای مصارف گرافیکی گزینه های مناسبی هستند. اما این کامپیوترها محدودیت‌هایی نیز دارند، به دلیل بزرگ بودن، کیس‌‌ها قابل جابه‌جایی نیستند و استفاده از آن‌ها فضای زیادی اشغال می‌کند. از طرفی اگر در اسمبل‌کردن pc اطلاعات کافی و شناخت لازم از سخت‌افزار را نداشته باشید، ممکن است قطعاتی که تهیه می‌کنید، مناسب نبوده یا تمام قطعات در کنار هم به درستی کار نکنند.

نکته دیگری که باید در نظر داشت این است که هر یک از قطعات از برندی متفاوت است و در صورت خرابی هر کدام باید از کمپانی های متفاوتی پیگیری پشتیبانی و گارانتی صورت پذیرد. این در حالی است که  با سیستم‌های آماده‌ای مانند آل این وان، لپ‌تاپ و کامپیوترهای کوچک میتوان با شرکت سازنده تماس گرفته و باقی پیگیری‌ها را به آن‌ها سپرد.

مزایا و معایب کامپیوترهای رومیزی در یک نگاه

مزایا معایب
  سخت افزا ر قدرتمند  اشغال زیاد فضا
قابلیت به روز رسانی قطعات مصرف برق زیاد
  قابلیت شخصی سازی نسبتا گران
جدول شماره ۱

 

آل‌این‌وان‌ها – All In One) AIO)

All in one به نوعی کامپیوتر دسکتاپی به حساب‌می‌آید، اولین سری AIO همچنان بزرگ و سنگین بودند اما درحال حاضر با وجود LCD و قطعات لپ‌تاپی، all in one‌ها به مراتب سبک‌تر و باریک‌تر شده‌اند و در صورت استفاده از موس و کیبورد وایرلس، به راحتی قابل جابه‌جایی‌اند و فضای کمتری را روی میز کار شما اشغال می‌کنند.

به دلیل سبک طراحی آن‌ها محدودیت‌هایی برای ارتقاء‌دادن قطعات سخت‌افزاری وجود دارد که میتوان گفت سریع‌تر قدیمی‌می‌شوند. هر نوع خرابی در AIO یک فاجعه است زیرا برای انجام سرویس و تعمیرات کل AIO باید ارسال شود که جابه‌جایی و حمل آن با ریسک آسیب زیاد به LCD و سایر قطعات همراه است.

قطعات استفاده شده در این دستگاه‌ها لپ‌تاپی هستند و از لحاظ کارایی با لپ‌تاپ در یک سطح قرار می‌گیرند. برتری AIO نسبت به laptop کیفیت و اندازه صفحه نمایش آن است که در مدل‌های میان‌رده آن‌ها ۲۰ -۲۷ اینچ می‌باشد.

مزایا و معایب آل‌ این وان‌ها در یک نگاه

مزایا معایب
یکپارچه با مانیتور
دشواری و گرانی در تعمیرات
محدودیت در به روز رسانی قطعات داخلی
برخی مدلها دارای صفحه لمسی است
قدیمی شدن سریعتر
سخت افزار ضعیف باتوجه به هزینه خرید آن
جدول شماره ۲

 

لپ تاپ‌ها – Laptop

مقایسه لپتاپ نسبت به سیستم های کامپیوتری

خیلی از کاربران نیاز به همراه داشتن Pc دارند و این امکان برای کامپیوترهای رومیزی و ALL in one ها فراهم نیست اما قابلیت همراه داشتن لپ تاپ در سفر، جابه‌جایی آن بین محل کار و دانشگاه باعث شده که در بسیاری موارد جایگزین pc شود. لپ تاپ به‌دلیل باطری قابل شارژی که دارد، می‌تواند چندین ساعت بدون اتصال به برق کار کند که این امر آن را نسبت به AIO کاربردی‌تر کرده‌است.

لپ‌تاپ‌ در سایز‌ها و رزولوشن‌های مختلف در بازار موجود است، صفحه نمایش آن‌ها بین ۱۳ تا ۱۷ اینچ است که به دلیل عدم امکان استفاده از مانیتورهای بزرگ، برای استفاده به عنوان کامپیوترهای اداری چندان مناسب نیستند. از دیگر معایبی که برای لپ‌تاپ می‌توان اشاره کرد، ظرافت آنهاست که باعث می‌شود عمر کوتاه‌تری نسبت به سایر مدل‌ها داشته باشند.

قیمت تمام شده یک لپ تاپ با مشخصات متوسط که برای انجام فعالیت‌های روزانه قابل استفاده است نسبت به دسکتاپ کمتر است. اما باید در نظر داشت که قطعات به‌کار رفته در لپ‌تاپ نسبت به pcها ضعیف‌تر است که باعث شده بنچمارک لپ‌تاپ‌ها نسبت به کامپیوترهای رومیزی قابل مقایسه‌نباشد.

 مزایا و معایب لپ‌تاپ‌ها در یک نگاه

مزایا معایب
حمل و نقل راحت دشواری و گرانی در تعمیرات
دشواری در سفارشی سازی قطعات
راحتی استفاده از آن  محدودیت در به روز رسانی قطعات
قیمت گران باتوجه به امکانات
پورت‌های محدود و کم
آماده به کار
نامناسب برای استفاده طولانی مدت
امنیت پایین
نمایشگر کوچکتر
جدول شماره ۳


مینی کامپیوتر– MINI PC

سیستم های کامپیوتری- کامپیوترهای کوچک

مینی کامپیوتر (مینی‌پی‌سی‌ها) نسل جدید‌تری از کامپیوترها هستند که در سال‌های اخیر مورد استقبال قرار گرفته اند. این محصولات به دلیل ابعاد کوچک به راحتی قابل جابه‌جایی و نصب بر روی دیوار یا پشت مانیتور هستند. در محیط‌های کاری کوچک، فضای کمی را اشغال می‌کنند. مصرف برق آنها در حدود ۱۵ وات است که در ادارات و سازمان‌ها با تعداد کاربران بیشتر ، میزان قابل توجهی کاهش در مصرف برق را باعث می‌شود.

گرما و صدای کمتری تولید می‌کنند. همچنین برای برخی تولید کننده ها  در زمان اسمبل کردن مینی کامپیوتر (کامپیوتر کوچک) امکان سفارشی‌سازی دستگاه از نظر سخت‌افزاری با توجه به نیاز و درخواست مشتری وجود دارد گارانتی این دستگاه ها بصورت یکپارچه خواهد بود و از این نظر راحتی بیشتری برای کاربران فراهم میکنند.

مزایا و معایب مینی کامپیوتر در یک نگاه

مزایا معایب
  ابعاد کوچک و اشغال فضای کم  عدم داشتن کارت گرافیک مجزا برای پردازش‌های گرافیکی سنگین
طول عمر مفید و مصرف برق کم
سبک و قابل حمل
 تعمیرات بسیار آسان نداشتن درایو نوری
سخت افزار قوی باتوجه به هزینه خرید آن
مدل‌های بدون فن بی‌صدا و مناسب برای فضاهای صنعتی و آزمایشگاهی
جدول شماره ۴

تبلت پی سی ها – Tablet PC

تبلت پی سی ها کامپیوترهای قابل حملی هستند که به خاطر صفحه نمایش لمسی آنها، بدون نیاز به همراه داشتن تجهیزات جانبی میتوان به کمک قلم یا دست با آنها کار کرد. در کنار این مزیت سبک و قابل حمل بودنشان از دیگر ویژگی‌هایی است که کاربران را به استفاده و انتخاب آنها به عنوان گجت همراه ترغیب می‌کند.

پشتیبانی از سیستم عامل ویندوز، قابلیت اجرا همزمان برنامه‌های مختلف و امکان اتصال به تلویزیون یا مانیتورهای بزرگ‌تر از دیگر مزیت‌های این سری از سیستم‌های کامپیوتری است.

مزایا و معایب تبلت پی سی ها در یک نگاه

مزایا

معایب

کاربری آسان 

سخت افزار ضعیف تر از پی سی ها

حمل و جابه جایی راحت

محدودیت در بروزرسانی قطعات

قیمت مناسب

صفحه نمایش کوچک

باطری قابل شارژ

 

کامپیوترهای جیبی – Pocket PC

کامپیوترهای کوچکی که از نظر ابعاد بسیار کوچک هستند. دارای سیستم عامل ویندوز بوده و به راحتی به تلویزیون و یا مانیتور متصل می شود. برای افرادی که مدام در حال جابه‌جایی بوده و نیاز به همراه داشتن کامپیوتر و نرم افزارهای خاص هستند مناسب است. هر چند امروزه تلفن‌های هوشمند با سیستم عامل‌هایی که دارند قابلیت اجرا و نصب برنامه‌های مختلف را دارند و نیاز به داشتن کامپیوترهای جیبی را کم کرده اما باز هم هستند افرادی که سیستم‌های کامپیوتری کوچک با سیستم عامل ویندوز را ترجیح می‌دهند 

سخن پایانی

در آخر می‌توان نتیجه گرفت pc به دلیل قابلیت ارتقاء دادن قطعات، سیستمی قدرتمند با حافظه‌ای مناسب برای پردازش و ذخیره سازی اطلاعات است اما از نظر هزینه اماده‌سازی، سیستمی با قدرت بالا، برای مصارف شخصی و روزانه مقرون به صرفه نیست و مناسب فعالیت‌های تخصصی و پیشرفته است. آل‌این‌وان‌ها نیز برخلاف ظاهر مدرن و حرفه‌ای که دارند به سرعت قدیمی شده و متاسفانه از لحاظ سخت‌افزاری قابل ارتقاء نیستند. لپ‌تاپ‌ها به دلیل قابلیت جابه‌جایی و باتری‌های قابل شارژ، سیستم‌های کامپیوتری همراهی هستند که استفاده از آنها برای مصارف شخصی ساده و خوشایند است. اما برای کاربری‌های اداری توصیه نمی‌شوند کامپیوترهای کوچک از نظر قیمت، نسبت به AIOها و لپ‌تاپ‌ها مناسب‌تر هستند. این کامپیوترهای کوچک (مینی‌پی‌سی‌ها) اما به غیر از مصارف پیشرفته گرافیکی، تمام قابلیت‌های کامپیوترهای دسکتاپی مانند( usb،wifi و… ) را دارند و از نظر قیمتی مناسب‌تر از پی‌سی‌ها هستند.

سوالات و نظرات خود را در رابطه با انواع سیستم‌های کامپیوتری با ما در میان بگذارید.

1 دیدگاه برای “آشنایی با انواع سیستم های کامپیوتری : مزایا و معایب آنها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *