سرعت اجرای پردازنده یا Clock Speed

سرعت اجرای پردازنده یا Clock Speed چیست؟
شاخص Clock Speed، سرعت اجرای دستورالعملها توسط ریزپردازنده‌ها است که نشان می‌دهد پردازنده در هر ثانیه چند محاسبه می‌تواند انجام‌دهد. به آن Clock rate یا CPU frequency نیز گفته می‌شود.
واحد سنجش سرعت پردازنده ها MHZ ،معادل یک میلیون سیکل یا چرخش در ثانیه و در برخی موارد GHZ، معادل هزار میلیون چرخش در ثانیه می‌باشد.
پردازنده‌های جدید با توجه به دستورات میتوانند حداقل سرعت “base speed “ و  یا حداکثر سرعت “boost speed” را داشته باشند. دستورات ابتدایی نیازی به سرعت پردازنده ۳GHZ ندارد. وقتی کامپیوتر برای انجام دستوراتی مانند رندر کردن ویدئو، گیمینگ و محاسبات مهندسی پیچیده نیاز به تعداد بیشتری clock cycle داشته باشد سرعت پردازنده موقتا در سطح boost speed قرار میگیرد.
برای مقایسه‌ی عملکرد دو پردازنده، سرعت پردازش یا فرکانس کاری آن‌ها به تنهایی معیار مناسبی‌نمی‌باشد بلکه باید به عوامل دیگری مانند مقدار توان و حجم‌اطلاعاتی که پردازنده قادر به تحلیل آن در هر سیکل‌کاری خود است و همچنین تعداد هسته‌های پردازشگر و حافظه پنهان (Cache Memory )که عواملی موثر در عملکرد cpu به شمار می‌آیند توجه‌نمود.

برای آشنایی بیشتر با پردازنده‌ها، مقاله ما با عنوان پردازنده کامپیوتر را مطالعه نمایید. همچنین در صفحه اینستاگرام هترون هم نکات مهمی درباره پردازنده‌ها مطرح کردیم پیشنهاد میکنیم به صفحه اینستاگرام هترون نیز مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *